Műcsarnokblog

„Az ördög tényleg Pradát visel?” Naomi Devil – (Ördög Noémi) kiállítása

2019. március 21. - Műcsarnok Kunsthalle Budapest

1_x_3_1.jpg

https://www.artpartner.com/artists/film-print/mert-alas-marcus-piggott/archive/story/british-vogue-joie-de-vivre/

Fotó: Mert Alas és Marcus Piggott, Stylist: Benjamin Bruno

Elképesztő, hogy a művészet milyen asszociációk előhívására képes!

Londonból tért haza minap egy nagyon kedves barátom, aki ajándékba hozta nekem a Vogue című, imádni való divatlapot.

Egészen fiatal korom óta vonzódtam a széphez. Fontosnak tartom, hogy az ember a megjelenésével is tükrözze azt, amit a világgal tudatni akar a személyiségéről. A divat számomra szórakoztató játék, a színek és formák harmóniájának megtalálása és viselése mindig örömet okozott.

Ahogy szoktam, rákészültem a legújabb Vogue befogadására, spóroltam vele, hogy minél tovább tartson az élmény, amikor lapozgatom.

A 21. századi fotográfia dinamikusan fejlődő és egyre inkább terjedő művészeti ága a divatfotó. Ebbe a lapba az aktuális legjobbakat válogatják. Néhány kép önmagában megállná a helyét a fotográfiai műalkotások palettáján.

Rábukkantam egy sorozatra, ahol régen készült, antiknak számító festményekbe helyezi a fotós a legfrissebb haute couture szetteket. Az a harmónia! A színvilág és a forma a régi és a legújabb összhatása lenyűgöző egységet hoz létre. Az anyag két fotográfus, Mert Alas és Marcus Piggott szemét, ízlését, látásmódját, érzékenységét és hihetetlen technikai tudását dicséri.

Az asszociáció egy másodperc alatt vág fejbe. Hol láthattam ezt a tökéletes harmóniát így, de mégis máshogy? Inkább csak ugyanilyen érzéseket és örömet hívott elő belőlem? Az élmény ugyanez.

A Műcsarnok Különter(m)ek kiállításának egyik művésze, Naomi Devil képeinek örültem ennyire.

naomi_devil2017_barcelonapavilion_becs_150x100_copy.jpg

Naomi Devil - Barcelona Pavilion, 2017

Fogalmam sem volt, hogy eredetileg divattervező akart lenni, csak egy lehetőség kapcsán fordult a festészet felé. Bécsben diplomázott, alkalmazott grafikát és építészetet is tanult, a képeiből süt a háttértudás. Ez így együtt fantasztikus képeket eredményez. Rockenbauer Zoltán kurátor szerint anyanyelvi szinten bánik a digitális technikával és a Photoshoppal is, olyan tehetséggel és magabiztossággal kezeli, mint az ecsetet és a vásznat. Így ír róla:

„A divat világához azóta sem lett hűtlen. Az öltözködésben, viselkedésben, használati tárgyakban megnyilvánuló trendek mint a különféle korszakok, generációk és szubkultúrák jellemzői, olyan rögzült önképek, amelyek ütköztetése vagy éppen vegyítése Naomi Devil művészetének mindvégig kedvelt tematikus eleme maradt. (...) Korai munkái tinédzser kortársainak viselkedéskultúrájában gyökereztek. A különféle divatirányzatok, punk, posztpunk, emós, gót és általában véve a konzumgeneráció látványvilága és problémái: média- és gyógyszerfüggőség, a virtuális kapcsolatok elmagányosító jellege határozta meg ezeket az élénk koloritú képeket.

Festészetének korán kialakult jellemzője, hogy sorozatokban fogalmazza meg témáit. Akár korszakoknak is nevezhetjük ezeket az átlagosan két éves ciklusokat, mivel nemcsak tematikusan, de rendszerint a megválasztott alkotói technikák szempontjából is összetartoznak. A Rembrandt-sorozat önarcképein meleg aranybarna tónusok jelennek meg. Ez a széria alu-plexi printre tervezett, digitálisan manipulált fotókból – „szelfikből” – készült, Rembrandt digitalizált ecsetvonásainak felhasználásával. A Hedonati címet viselő képegyüttes egy újabb technikai kísérlet eredményeképpen született, ezúttal a digitális print és az olajfestés összeházasításával. A képeken tobzódik a barokk pompa, korabeli öltözékek keverednek aranyszín csontvázakkal és jellegzetes 20-21. századi tárgyakkal. Az élvezetek habzsolásának és egyben az élet mulandóságának témája nem kevés iróniával jelenik meg ezeken a vegyes technikával készült vásznakon.

naomi_devil2017_madonna_szombathely_magantulajdon_2017_170x100_copy.jpg

Naomi Devil - Madonna of the Mushrooms, 2017

A Hedonatit megelőző Wonderfools „hagyományos”, olaj-vászon sorozat ugyancsak zsúfolt, szürreális vízióival nyűgöz le. Itt is feltűnnek korábbi korok reminiszcenciái és kortárs divatkellékek, klasszikus kimonók éppúgy, mint a japán fiataloknál hódító divatőrület, a „felszolgálólány-ruha” is. Legújabb képeivel Naomi Devil, ha letisztultabb formában is, de a Hedonati látványvilágához tér vissza: Vigée Le Brun, Vespronck, Greuze és mások nőportréit már-már manierista érzékiséggel öltözteti bizarr kalapokba, szemüvegekbe, szerepjátszó maszkokba..”

Naomi Devil festészete bennem összekapcsolódik a Vogue kifinomult világával. Sajátos képi kultúrája, technikai tudása és felvillanyozó színpalettája olyan izgalmas élmény, mint amit a kortárs divatfotó tud előhívni.

Képeivel a Műcsarnok Különter(m)ek kiállításán találkozhatnak, ahol a művész újabb összefoglalást nyújt egy évszázadokon átívelő időutazásból. A kiállítás már csak március 24-ig látogatható.

naomi_devil_enterior.jpg

Fotó: Műcsarnok

Írta: Hangyál Judit

 

 

 

  

A bejegyzés trackback címe:

https://mucsarnok.blog.hu/api/trackback/id/tr1114706784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása